fbpx

Esittelyssä henkilöstökoordinaattorimme Sarita Karppi

Sarita Karppi on Sijaiset.fi:n henkilöstökoordinaattori, joka huolehtii työntekijöistä ja työnantajista.

Sarita hyppäsi mukaan Sijaiset.fi:n henkilöstökoordinaattorin puikkoihin laajentaessamme toimintamme henkilöstöpalveluiden puolelle kesällä 2019.

Tavoitteenamme oli saada mukaan tekijä, jolla on itsellään hoiva-alan kokemusta. Saritalla kokemusta löytyy, sillä hän on työskennellyt sairaanhoitajana leikkaussalityössä yksitoista vuotta. Aiemmalla työnantajalla Sarita teki myös tiimivastaavan työtä ja oli tiiviisti mukana henkilöstöhallinnassa.

– Olen aina ollut kiinnostunut henkilöstöhallintapuolesta, Sarita paljastaa.

Hoiva-alan asiantuntijuus asiakkaiden ja työntekijöiden apuna

Sairaanhoitajan työkokemuksensa ansiosta Sarita pystyy olemaan paremmin avuksi sekä työnantajalle että työntekijälle. Hän tietää, mitä työnkuvaan vaaditaan ja mistä työnantajat ja -tekijät puhuvat.

Kun Sarita aloitti työnsä Sijaiset.fi:llä, hänen pestiinsä ei ollut valmista työnkuvaa. Sen sijaan Sarita on alusta asti saanut olla mukana kehittämässä palvelua ja rooliaan.

– Olemme kuunnelleet asiakkaita ja vieneet palvelua eteenpäin, hän kertoo kehitystyöstä. Sarita itsekin on kehittynyt työssään. Hän kertoo oppineensa tunnistamaan yhä paremmin työnantajien ja työntekijöiden tarpeita.

– Osaan yhdistää oikean työnantajan ja työntekijän helpommin.

Työpäivä ihmisten parissa – ja puhelimessa

Sarita työskentelee pääkaupunkiseudun toimipisteellämme ja vastaa työnhakijoiden haastatteluista sekä työnantajien tarpeiden kartoituksesta – ja hänen tehtävänsä on saattaa sopivat työntekijät ja työnantajat yhteen.

– Välitämme työntekijöitä yksilöllisellä tavalla asiakkaille, Sarita kertoo. – Työntekijät saavat sopivampia työpaikkoja ja asiakas soveltuvimpia työntekijöitä.

Saritan työpäivä kuluu paljolti puhelimessa työnhakijoiden kanssa. Työnantajien suuntaan hän on puolestaan yhteydessä näiden työntekijätarpeista ja mitä meillä on tarjolla.

– Parasta työssä on erilaisten ihmisten kanssa toimiminen, Sarita sanoo. Hän kertoo myös mielekkääksi sen, että saa työssään toimia todella itsenäisesti ja suunnitella oman työpäivänsä.

Sarita paljastaa tykkäävänsä järjestelystä. Jo edellisessä työpaikassaan työvuorojen teko oli Saritalle mielekäs työtehtävä. Sen onnistuessa tuli onnistumisen fiilis. Näin on nykyisessäkin työssä silloin, kun hän saa täytettyä sijaisuuden sopivalla henkilöllä niin, että sekä työntekijä että työnantaja ovat tyytyväisiä.

– Tavoite ei ole täyttää työvuoroja vain jollain, Sarita painottaa.

Saritan vinkit työntekijälle ja haastateltaville

Sarita kannustaa rekisteröitymään Sijaiset.fi-palveluun matalalla kynnyksellä. Jos mietityttää, mistä palvelussa on kyse, siihen voi myös etukäteen tutustua.

– Lonkeroita kannattaa laittaa moneen suuntaan ja sieltä voi tulla jotain mukavaa, Sarita sanoo ja muistuttaa, että meidän kauttamme työsuhteen solmiminen ei sido vielä tekemään töitä.

Rekisteröitymisen jälkeen palvelussa näkyy oman alueen avoimet työpaikat, joihin voi hakea sijaiseksi. Sarita vinkkaa myös, että rekisteröitymisen jälkeen kannattaa laittaa hakemus myös Sijaiset.fi henkilöstöpalveluihin. Hakemuksen jättämisen jälkeen Sarita on yhteydessä työnhakijaan. Kiinnostusten kohdatessa Sarita kutsuu työnhakijan haastatteluun.

Sarita painottaa, että haastattelua ei kannata jännittää. Monet pelkäävät joutuvansa kiperään työpaikkahaastatteluun hiillostettavaksi, mutta todellisuudessa kyse on ennemminkin jutustelutuokiosta kuin haastattelusta.

– Hyvin rennoin mielin voi lähteä meille haastatteluun, Sarita lupaa.

Haastattelussa Sarita selvittää työntekijän koulutus- ja kokemustaustan. Hän haluaa mielellään tavata haastateltavan kasvotusten, sillä useat työnantajat etsivät tehtäviin soveltuvaa luonnetta.

– Puhelu- ja videohaastattelumahdollisuutta kysytään säännöllisesti, Sarita kertoo ja lisää, että tapaamisessa tutustuu työntekijään paremmin kuin videon kautta.

Saritalta apua Sijaiset.fi-palvelun käyttöön ja työnhakuun

Sarita tuntee Sijaiset.fi-palvelun kuin omat taskunsa. Häneen kannattaa ottaa yhteys, jos on ongelmia rekisteröitymisen kanssa tai jos miettii, miten rekisteröidytään ja mitä tehdä rekisteröitymisen jälkeen.

Oikeastaan Saritaan kannattaa olla yhteydessä missä tahansa Sijaiset.fi:n työnhakuun liittyvässä asiassa.

– Jos olet vailla töitä, niin ole yhteydessä, Sarita kannustaa hoiva-alan ammattilaisia.

Ota yhteyttä Saritaan

sarita.karppi@sijaiset.fi
puh. 050 473 5515