Sijaiset.fi Henkilöstöpalvelut syntyi ajatuksesta auttaa työnantajaa ja työntekijää

Sijaiset.fi Henkilöstöpalveluiden perusidea on ratkaista sote-alan työnantajien vaikeus saada työntekijöitä sekä tarjota työntekijöille lisää työmahdollisuuksia.

Tässä blogiartikkelissa kerromme, miten Sijaiset.fi on kasvanut kahden yrityksen yhteistyöksi vastaamaan sote-alan uusia tarpeita.

Sote-alan rekrytointi vaikeutunut

Rekrytointi on muuttunut haasteellisemmaksi sote-alalla. Kun perustimme Sijaiset.fi:n vuonna 2012, alan toimijat eivät juuri puhuneet henkilöstövuokrauksesta. Aluksi tarjosimme yrityksille vain keinon hoitaa lyhytaikaiset sijaisuudet järjestelmämme avulla.

– Aluksi palvelun avulla pystyi itse pyörittämään omaa keikkapoolia, kertoo toimitusjohtajamme Markus Itkonen.

– Palvelun käyttölukujen perusteella havaitsimme viimeisen vuoden aikana, että sote-alan toimijat eivät enää tulevaisuudessa välttämättä selviydy rekrytoinnista itsenäisesti, vaikka järjestelmämme olisi apuna.

Vuorojen täyttöasteet ovat laskeneet  osalla yrityksistä merkittävästi palvelun aloitusajoista. Lyhytaikaisen työvoiman rekrytointiin menee yhä enemmän aikaa ja kaikki resurssit halutaan kohdistaa itse hoivatyöhön. Näin  asiakkaamme ovat kertoneet, kun olemme keskustelleet alalla vallitsevista rekrytoinnin haasteista.

Viimeisen kahden vuoden aikana ala on muuttunut merkittävästi. Työntekijöitä on vaikeampi saada ja työnantajilla ei ole enää riittävästi aikaa rekrytointiin.

– Viimeisen kahden vuoden aikana ala on muuttunut merkittävästi. Työntekijöitä on vaikeampi saada ja työnantajilla ei ole enää riittävästi aikaa rekrytointiin, sillä he, joiden vastuulla rekrytoinnit ovat, osallistuavat usein myös itse hoitotyöhön.

Kiinnostus keikkatyöhön lisääntynyt

Sote-alalla työntekijät ovat usein aloittaneet tekemällä työnantajalle aluksi töitä sijaisena, josta on siirrytty määräaikaiseksi ja siitä toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Tämä on kuitenkin muuttunut merkittävästi viime vuosina. Yhä useampi alan ammattilainen haluaa tehdä töitä keikkoina eikä toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin ole enää helppo löytää työntekijöitä.

– Työntekijäpuolella olemme huomanneet, että keikkatyötä halutaan tehdä yhä enemmän, toimitusjohtaja paljastaa.

Vastaus sote-alan rekrytointiongelmaan

Rekrytoinnin haasteista ja keikkatyön kiinnostuksesta syntyi ajatus yhdistää järjestelmämme perinteiseen henkilöstövuokraukseen.

Sijaiset.fi:n palveluntarjoaja Temployer Oy lähti etsimään itselleen kumppania, jonka kanssa voisi laajentaa palvelun myös henkilöstöpalveluihin. Kumppaniksi valikoitui Suomen Vuokramestarit Oy. Työnjako oli selkeä: Temployer Oy vastaa Sijaiset.fi-palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä henkilöstöpalveluita tukevaan suuntaan ja Suomen Vuokramestarit Oy alan ammattilaisena hoitaa henkilöstöpalveluiden osuuden.

Jo neuvottelujen alkuvaiheessa havaitsimme, että Temployerilla ja Suomen Vuokramestareilla on yhdenmukaiset arvot ja ajatukset henkilöstöpalveluista. Tämä toi varmuutta siihen, että olemme oikealla tiellä henkilöstöpalveluiden liittämisessä Sijaiset.fi-palveluun.

Yhteistyön myötä meillä on nyt kaksi palvelua:

  • internet-palvelu, jossa työnantaja voi itse pyörittää omaa keikkapooliaan
  • henkilöstöpalvelu, jossa me hoidamme työntekijöiden rekrytoinnin ja keikkavuoron täyttämisen.

Tarjoamme edelleen järjestelmän lyhytaikaisen työn avoimeen välityspalveluun, jossa työnantajat ja työntekijät voivat sopia reaaliajassa keikkatyöhön liittyvistä yksityiskohdista: tarjota ja varata vuoroja, päivittää omia tietojaan, tehdä työsopimuksia ja työtodistuksia sekä hyväksyä työtunteja.

Sen rinnalla meillä on nyt lisäksi henkilöstöpalvelu, joka hyödyntää samaa järjestelmää. Sinne työnantaja voi laittaa avoimia työmahdollisuuksia ja työntekijä hyväksyä niitä.

– Vahvuutemme on ohjelmisto, joka korvaa perinteisen henkilöstövuokrauksen tavan hoitaa asioita puhelimitse ja sähköpostilla. Järjestelmä automatisoi etenkin kommunikaatioon liittyviä toimintoja, jolloin on mahdollista reagoida työtekijätarpeisiin nopeasti. Verrattuna perinteiseen henkilöstövuokraukseen järjestelmällä on helppo hallita lyhyitäkin sijaisuuksia, kertoo myyntijohtajamme Markus Leskinen.

Verrattuna perinteiseen henkilöstövuokraukseen järjestelmällä on helppo hallita lyhyitäkin sijaisuuksia.

Henkilöstöpalvelussa hoidamme koko keikkatyöhön liittyvän pyörityksen työnantajien puolesta. Otamme kokonaisvastuun keikkatyön täyttämisestä. Henkilöstökoordinaattorimme Sarita Karppi kartoittaa työnantajan tarpeet ja haastattelee työntekijät. Sarita on sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattilainen, jolta löytyy kokemusta alalta ja osaamista löytää työtehtäviin oikeat työntekijät.

– Sarita on osaava haastattelija ja hän tunnistaa työnantajien työntekijätarpeet. Tämä on tärkeä osa korkealaatuista palvelua, jota haluamme antaa asiakkaillemme, Markus kertoo.

Henkilöstöpalvelumme antaa työnantajille helpon keinon lyhyiden sijaisuuksien täyttämiseen. Työntekijälle se puolestaan tarjoaa useita erilaisia työmahdollisuuksia sekä työympäristöjä.

– Työntekijä voi ottaa työtä vastaan silloin kun hänelle sopii. Ja mitä enemmän työnantajia saadaan palveluun, sitä enemmän vuoroja on tarjolla, myyntijohtaja summaa.

Sijaiset.fi jatkaa kehitystään

Tällä hetkellä Sijaiset.fi-palveluun on rekisteröitynyt lähes 30 000 työntekijää, ja määrä lisääntyy sadoilla kuukausittain.

Järjestelmän kehitys ei ole pysähtynyt missään vaiheessa. Kehitämme sitä jatkuvasti vastaamaan yhä paremmin työnantajien ja työntekijöiden tarpeita lisäämällä siihen uusia ominaisuuksia.

Toimintamalli soveltuu sote-alan lisäksi myös muille toimialoille. Nähtäväksi jää, mihin kaikkialle Sijaiset.fi vielä laajenee.

Kiinnostuitko Sijaiset.fi-palvelustamme? Työnantaja, jätä yhteydenottopyyntö alla. Kerromme mielellämme lisää! Jos olet kiinnostunut palvelumme työtarjonnasta, rekisteröidy helposti alta!

Työnantaja: Jätä yhteydenottopyyntö

Työntekijä: Rekisteröidy sijaiseksi